schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Merken lijden aan FOMO
Blog
Opinie
Jos Govaart
12-01-2015
Bij Coopr hebben we geen corporate twitteraccount. Dat heeft allereerst een praktische reden. Het account is in handen van ene Cooper Philips. Hij tweet nauwelijks. Maar hij mag het account natuurlijk hebben. Als hij vrij zou zijn, zouden we hem echt wel registreren. En misschien ook nog wel gebruiken. Toch doen we niet superveel moeite om het account in handen te krijgen (tips zijn wel welkom, hoor). Wij hoeven als merk namelijk niet overal aanwezig te zijn waar onze doelgroep is. Huh? Het gaat toch om luisteren en op basis daarvan acteren? Nou niet per se, wat mij betreft. Merken lijden wat mij betreft aan het "Fear of Missing Out" syndrom.
Social Media waren ooit bedoeld voor mensen
Toen ik in 2008 op Twitter ging was Twitter echt nog een netwerk waarop mensen met elkaar conversaties hadden. Er was toen nog weinig strijd over wie de grappigste of snedigste Twitteraar was. Mensen waren over het algemeen tamelijk aardig en gedroegen zich beschaafd. Nu is Twitter groot, mainstream en zie je dus gewoon een afspiegeling van de maatschappij. Dat wat er in 2008 was is er nog steeds. Er zijn alleen vuilbekken, creatieven, grappenmakers, domoren, betweters, idioten en merken bijgekomen. En dus zoeken vrienden onder elkaar weer een ander plekje op.
Meest populaire netwerk onder vrienden: Whatsapp
Wat hebben ICQ, MSN Messenger, Hyves, Facebook en Whatsapp met elkaar gemeen? Ze zijn (ook in deze volgorde) dé digitale netwerken waarop ik de meeste interactie heb met vrienden. Je zou kunnen zeggen dat we inmiddels weer back to basic zijn. Facebook heeft in vergelijking met ICQ en MSN veel meer mogelijkheden. De inmenging van merken is er ook het grootst.
Juichen om advertentiemogelijkheden
Ik zie veel collega's juichen wanneer een netwerk (instagram bijvoorbeeld) met advertentiemogelijkheden komt. Want we zijn dan in staat om goed te targeten en onze doelgroep te bereiken. Hebben we dan niets geleerd? We zijn als pr- en marketingmensen kennelijk niet in staat om de kracht van een netwerk te laten bestaan.
Opt-In voor chatservices
Ik zie nu ook diverse merken experimenteren met chatservices als Whatsapp. Ik ga het met belangstelling volgen. De plek die veilig leek voor mensen om gewoon als vrienden onderling met elkaar te communiceren is nu ook al geen veilige omgeving meer. De meeste gebruikers van Whatsapp zijn niet bezig met bereik opbouwen. Zij zijn niet allemaal bezig met het vermarkten van hun persoonlijke identiteit.
Create stuff to talk about
Kennelijk voelen veel bedrijven nog altijd de behoefte om hun boodschap en content maar te blijven pushen. Er is kennelijk de angst om ergens de boot te missen en dus moet men aanwezig zijn op élk netwerk dat er toe doet. Ik zou willen voorstellen: Richt je daarbij nu eens niet op communicatie maar op échte dingen die het waard zijn om over te praten. Dan ben je vanzelf welkom. Tot die tijd? Misschien moet er op chatservices en andere sociale media ook maar een Opt-In regeling komen.
Social Media waren ooit bedoeld voor mensen
Toen ik in 2008 op Twitter ging was Twitter echt nog een netwerk waarop mensen met elkaar conversaties hadden. Er was toen nog weinig strijd over wie de grappigste of snedigste Twitteraar was. Mensen waren over het algemeen tamelijk aardig en gedroegen zich beschaafd. Nu is Twitter groot, mainstream en zie je dus gewoon een afspiegeling van de maatschappij. Dat wat er in 2008 was is er nog steeds. Er zijn alleen vuilbekken, creatieven, grappenmakers, domoren, betweters, idioten en merken bijgekomen. En dus zoeken vrienden onder elkaar weer een ander plekje op.
Meest populaire netwerk onder vrienden: Whatsapp
Wat hebben ICQ, MSN Messenger, Hyves, Facebook en Whatsapp met elkaar gemeen? Ze zijn (ook in deze volgorde) dé digitale netwerken waarop ik de meeste interactie heb met vrienden. Je zou kunnen zeggen dat we inmiddels weer back to basic zijn. Facebook heeft in vergelijking met ICQ en MSN veel meer mogelijkheden. De inmenging van merken is er ook het grootst.
Juichen om advertentiemogelijkheden
Ik zie veel collega's juichen wanneer een netwerk (instagram bijvoorbeeld) met advertentiemogelijkheden komt. Want we zijn dan in staat om goed te targeten en onze doelgroep te bereiken. Hebben we dan niets geleerd? We zijn als pr- en marketingmensen kennelijk niet in staat om de kracht van een netwerk te laten bestaan.
Opt-In voor chatservices
Ik zie nu ook diverse merken experimenteren met chatservices als Whatsapp. Ik ga het met belangstelling volgen. De plek die veilig leek voor mensen om gewoon als vrienden onderling met elkaar te communiceren is nu ook al geen veilige omgeving meer. De meeste gebruikers van Whatsapp zijn niet bezig met bereik opbouwen. Zij zijn niet allemaal bezig met het vermarkten van hun persoonlijke identiteit.
Create stuff to talk about
Kennelijk voelen veel bedrijven nog altijd de behoefte om hun boodschap en content maar te blijven pushen. Er is kennelijk de angst om ergens de boot te missen en dus moet men aanwezig zijn op élk netwerk dat er toe doet. Ik zou willen voorstellen: Richt je daarbij nu eens niet op communicatie maar op échte dingen die het waard zijn om over te praten. Dan ben je vanzelf welkom. Tot die tijd? Misschien moet er op chatservices en andere sociale media ook maar een Opt-In regeling komen.