schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
"Hey bedrijven, gedraag je eens wat menselijker!" #AEW15
Blog
Coopr Nieuws
Marieke Fennis
30-01-2015
Social is niets meer dan een verzameling advertentieplatformen geworden en het wordt hoog tijd dat merken gaan doen wat ze zouden moeten doen. Dat was de boodschap van Scott Monty gisteravond tijdens de zesde editie van An Evening With.
Het draait om jou
Social media waren ooit bedoeld voor mensen. De belofte van Facebook, Twitter, YouTube en alle andere platformen is dat het draait om jou als persoon. Het zou de 1 op 1 communicatie doen herleven. User. Generated. Content. Remember? Echter, Facebook wordt steeds meer een massamedium. Het draait al lang niet meer om jou. Net als Tristan Lavender ervaar ik dat hoe vaker ik inlog op Facebook, hoe meer ik moet zoeken naar menselijkheid, persoonlijke berichten van vrienden uit mijn netwerk. De tijdlijn wordt overspoeld met advertenties en inhakers van merken op actualiteit. Neem ook eens een kijkje op Condescending Corporate Branding Page, een Facebook-pagina met de grootste social mediamissers van merken.
Dit is niet alleen de ervaring van professionals. Ook de jongerengeneratie is steeds terughoudender op social media en dat wordt deels veroorzaakt door de agressieve houding van bedrijven op deze platformen. Dat schrijft ook deze 19-jarige jongen uit Austin in een reactie waarom zijn generatie Instagram boven Facebook verkiest:
"Everything about the application makes it less commercialized and more focused on the content, meaning more teens are inclined to visit it. When we do visit the application it is a much more pleasant experience so we are more inclined to Like and interact with the posts more. This increases our interaction with the application, meaning we will use it more, etc."
Ook geeft deze tiener aan dat zijn generatie behoefte heeft aan privacy, zich ergert aan de hoeveelheid informatie die gedeeld wordt en enige vorm van social pressure ervaart. Boeiende materie, iets waar ik in een latere blogpost verder op in zal gaan.
Het is een kwestie van persoonlijke aandacht
Maar wat moet een merk dan doen? Wegblijven van social media? Nee. Bedrijven moeten volgens Scott ervoor zorgen dat ze van betekenis zijn voor de mensen die ze volgen en aandacht aan ze besteden. Hoe? Door zich menselijker te gedragen. Misschien moeten we daarvoor terug naar de tijd van voor de massamedia. Toen de bankier op de hoek je nog persoonlijk kende en je niet vraagt om je in drievoud te legitimeren zoals nu. Merken moeten zich vooral transparanter en menselijker gaan gedragen in het contact met consumenten op social media. Door te luisteren en ze - als mens, niet als merk - aan te spreken op een manier waarop je zelf ook aangesproken wil worden. Door te tonen dat je vertrouwen in je fans hebt, creëer je een goede basis om een relatie met ze op te bouwen. Je wint uiteindelijk vertrouwen waardoor consumenten ambassadeurs van jouw merk worden. Dat is wat je wil bereiken.
Jody stelde ook nog wat vragen aan Scott. Een video verslag daarvan volgt later op deze blog!
Het draait om jou
Social media waren ooit bedoeld voor mensen. De belofte van Facebook, Twitter, YouTube en alle andere platformen is dat het draait om jou als persoon. Het zou de 1 op 1 communicatie doen herleven. User. Generated. Content. Remember? Echter, Facebook wordt steeds meer een massamedium. Het draait al lang niet meer om jou. Net als Tristan Lavender ervaar ik dat hoe vaker ik inlog op Facebook, hoe meer ik moet zoeken naar menselijkheid, persoonlijke berichten van vrienden uit mijn netwerk. De tijdlijn wordt overspoeld met advertenties en inhakers van merken op actualiteit. Neem ook eens een kijkje op Condescending Corporate Branding Page, een Facebook-pagina met de grootste social mediamissers van merken.
Dit is niet alleen de ervaring van professionals. Ook de jongerengeneratie is steeds terughoudender op social media en dat wordt deels veroorzaakt door de agressieve houding van bedrijven op deze platformen. Dat schrijft ook deze 19-jarige jongen uit Austin in een reactie waarom zijn generatie Instagram boven Facebook verkiest:
"Everything about the application makes it less commercialized and more focused on the content, meaning more teens are inclined to visit it. When we do visit the application it is a much more pleasant experience so we are more inclined to Like and interact with the posts more. This increases our interaction with the application, meaning we will use it more, etc."
Ook geeft deze tiener aan dat zijn generatie behoefte heeft aan privacy, zich ergert aan de hoeveelheid informatie die gedeeld wordt en enige vorm van social pressure ervaart. Boeiende materie, iets waar ik in een latere blogpost verder op in zal gaan.
Het is een kwestie van persoonlijke aandacht
Maar wat moet een merk dan doen? Wegblijven van social media? Nee. Bedrijven moeten volgens Scott ervoor zorgen dat ze van betekenis zijn voor de mensen die ze volgen en aandacht aan ze besteden. Hoe? Door zich menselijker te gedragen. Misschien moeten we daarvoor terug naar de tijd van voor de massamedia. Toen de bankier op de hoek je nog persoonlijk kende en je niet vraagt om je in drievoud te legitimeren zoals nu. Merken moeten zich vooral transparanter en menselijker gaan gedragen in het contact met consumenten op social media. Door te luisteren en ze - als mens, niet als merk - aan te spreken op een manier waarop je zelf ook aangesproken wil worden. Door te tonen dat je vertrouwen in je fans hebt, creëer je een goede basis om een relatie met ze op te bouwen. Je wint uiteindelijk vertrouwen waardoor consumenten ambassadeurs van jouw merk worden. Dat is wat je wil bereiken.
Jody stelde ook nog wat vragen aan Scott. Een video verslag daarvan volgt later op deze blog!