De PR-Klaagmuur: Rebecca Rijnders (Emerce)
We peilen elke week de pr-frustraties en - klachten van journalisten. Want wat is er nou lekkerder dan ongegeneerd losgaan over de constante stroom persberichten, telefoontjes en mailtjes van pr-bureaus? Waarom we dit doen? Om journalisten eens lekker te laten uitrazen. En om te leren. Want tussen dat gezeik zit hopelijk ook nog waardevolle informatie. Deze week mag Rebecca Rijnders los gaan. Rebecca voert de redactie van Emerce aan.
1. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
"Ik vind ze vaak matig: irrelevant, te lang, slecht geschreven, onduidelijke koppen, etc"
2. Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
"Om te beginnen goed gericht - dus over een onderwerp waar wij daadwerkelijk over schrijven - heldere kop, kort en bondig bericht (in de mail, niet als attachment), met contactgegevens erbij van iemand die ook echt bereikbaar is."
3. Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?
"Soms wel, maar vaak worden we als een it- of technologieblad/site gezien en dat zijn we niet (we schrijven over e-business), en soms lijkt de afzender zelfs helemaal geen enkel idee te hebben."
3. Wat vind je van een persbericht onder embargo? Hoe ga jij daarmee om?
"Een embargo kan, mits het echt functioneel is, zoals de uitslag van een prijs of verkiezing die pas later die dag bekend wordt gemaakt. Maar een embargo van meerdere dagen of zelfs weken is onzinnig. Een eenzijdig opgelegd embargo schijnt overigens niet eens geldig te zijn."
4. Hoe zie jij social media?
"Social media - vooral Twitter - kunnen zeer geschikt zijn voor een pr-bureau om de pers op te hoogte te houden van nieuws en ontwikkelingen. Het lijkt mij dat het in de toekomst de rol van persberichten zelfs kan overnemen."
5. Maken PR bureaus effectief gebruik van social media?
"Sommige wel, veel te weinig nog, maar enkele zoals Whizpr en jullie hebben het wel begrepen."
6. Ben je bekend met een Social Media Newsroom? Zo ja, gebruik je het?
"Ik heb er wel van gehoord, maar ik gebruik het niet."
7. Wat is volgens jou het verschil tussen een traditioneel persbericht en Social Media Release?
"Ik neem aan dat een persbericht gewoon een e-mail naar een geselecteerd adressenbestand van journalisten is, terwijl een social media release waarschijnlijk een bericht is dat naar het Twitter-, LinkedIn-, Facebook-, Hyves- , YouTube-account van de afzender gaat. Ik weet niet of het zo is, maar dat klinkt logisch."
8. Maak je zelf gebruik van social media?
"Ja, veelvuldig."
9. Zou je via Social Media benaderd willen worden door een PR bureau?
"Ja hoor, maar net als voor persberichten zou gelden: mits het relevant is. Maar een tweet van 140 tekens kost in elk geval al minder tijd dan een ellenlang persbericht."
10. Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?
"Dat is lastig, ik kan het wel met drie uitdrukkingen: "Graag direct plaatsen (of 'urgentie hoog'), 'relevant voor uw medium', en 'zie attachment'."
11. Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?
"Meestal doen we er niks mee, omdat de uitslag altijd 'heel toevallig' in het voordeel van de opdrachtgever uitpakt. Enkele grote onderzoeken die goed en serieus zijn uitgevoerd door een bekend onderzoeksbureau zijn een ander verhaal."
12. Is het belangrijk om een goede relatie met pr-mensen te hebben?
"Voor journalisten is het relevant om een goede relatie te hebben met mensen die ons daadwerkelijk een primeur kunnen geven. PR-bureaus zijn er meestal bij gebaat dat het bericht overal verschijnt."
13. Waarom zou jij nooit bij een pr-bureau kunnen werken? "
Als het een pr-bureau is dat echt goed begrijpt hoe media en journalisten werken en op een slimme en creatieve manier omgaat met het nieuws van zijn klanten zou ik dat best kunnen."
14. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
"Maak een social media-scan van je klant, dan weet je wat er over zijn product of dienst wordt gezegd en waar. Doe dat ook bij zijn concurrenten."
Heb jij nog een brandende vraag die je nooit aan een journalist durfde te stellen? Of ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.